Dziecko – w rozumieniu niniejszego dokumentu to każdy małoletni oraz każda inna osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
Placówka – Przedszkole nr 2 Sióstr Miłosierdzia w Krakowie.
Personel – pracownicy przedszkola oraz każda osoba zatrudniona do opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej odpłatnej bądź nieodpłatnej, a także wolontariusz.
Dyrekcja – dyrektor – osoba kierująca pracą całej placówki.
Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic albo opiekun; rodzic zastępczy; opiekun tymczasowy (czyli osoba upoważniona do reprezentowania małoletniego obywatela Ukrainy, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki osób dorosłych)
Krzywdzenie dziecka - zachowanie, które może stanowić popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie; każde zamierzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki, placówki i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności,które naruszają prawa, swobody i dobra osobiste dziecka i/lub zakłócają jego optymalny rozwój.
STANDARDY
Standard I. POLITYKA
Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu nr 2 Sióstr Miłosierdzia w Krakowie
1. Polityka dotyczy wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy.
2. Dokument został zatwierdzony, a za jego nadzór i realizację odpowiada dyrektor.
3. W placówce wyeksponowane są informacje dla dzieci, podane w przystępny dla nich sposób, na temat ich praw w zakresie standardów ochrony dzieci i zasad bezpiecznych relacji.
Standard II. PERSONEL
Placówka stworzyła i dba o zachowanie bezpiecznego środowiska
1. Dyrektor powołał osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania związane z ochroną dzieci.
2. Obowiązki osób odpowiedzialnych za standardy i politykę ochrony dzieci są jasno i kompleksowo określone.
3. Placówka dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp personelowi i opiekunom.
Standard III. STANDARD REAGOWANIA I EDUKOWANIA
W placówce funkcjonują procedury służące monitorowaniu, edukacji oraz określające sposób reagowania na oskarżenia i niewłaściwe zachowania.
1. Standard określa zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
2. Określone są zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi.
3. Określone są zasady bezpiecznych relacji dziecko-dziecko.
4. Określona jest specyfika sytuacji:
- dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami,
- dziecka przejawiającego zachowania trudne i agresywne,
- dziecka z placówki opiekuńczo-wychowawczej.
5. Placówka zapewnia personelowi podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia krzywdzeniem.
6. W placówce edukuje się dzieci na temat zasad bezpiecznych relacji dorosły-dziecko i dziecko-dziecko oraz na temat zasad korzystania z Internetu i urządzeń mobilnych.
Standard IV. PROCEDURY
W placówce funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia i podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci oraz zapewnia się opiekę i wsparcie osobom skrzywdzonym
1. Placówka wypracowała procedury, które określają, jakie działanie należy podjąć w sytuacji:
- podejrzenia krzywdzenia przez opiekuna dziecka,
- podejrzenia krzywdzenia przez członka personelu,
- podejrzenia krzywdzenia rówieśniczego,
- bezpośredniego zagrożenie zdrowia lub życia.
2. Określono zasady korzystania z Internetu i urządzeń mobilnych.
Standard V. MONITOROWANIE
Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.
1. Przyjęte Standardy Ochrony Dzieci są weryfikowane ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych